Här kommer mina tre bästa tips för att komma igång och nyttja fler av funktionerna i Teams.
Skapa digitala möten och börja bjuda in
Om du hittills bara deltagit på digitala möten i Teams, börja själv att bjuda in! Det går lika bra att göra det från din kalender i Outlook som i Teams-klienten direkt, kalendrarna är synkroniserade. En fördel med att bjuda in till möten i kalendern i Teams i stället för i Outlook – är att möteslänken läggs med automatiskt i inbjudan.
Börja med att utmana er internkommunikation
Börja chatta istället för att mejla. En av fördelarna med att börja använda Teams till internkommunikationen är att slippa det stora inflödet av epost i inkorgen. Även för den information som ska nå ut till flera personer eller hela företaget är ”inlägg” i Teams en bra idé. Då kan man mer interaktivt visa att man tagit del av informationen som delas – samt ställa frågor där svaren blir synliga för alla medlemmar som är med i Teamet.
Tänk på hälsan
Slå endast på notiser i de Team och kanaler du behöver ha koll på, för att inte tappa fokus under arbetsdagen. Gå igenom vilka Team och kanaler som det är viktigt för dig, i din roll, att följa och ta bort notiser på övriga – så kommer du garanterat känna dig betydligt mindre stressad.
/Rebecka