Rebeckas tre bästa tips för att komma igång med Teams

Ofta när jag ställer frågan ”Använder ni Teams idag?” till företag, svarar många på ungefär samma sätt: ”Ja, vi har kommit igång med att använda Teams, men endast till att delta på digitala möten”.

Här kommer mina tre bästa tips för att komma igång och nyttja fler av funktionerna i Teams.

Skapa digitala möten och börja bjuda in

Om du hittills bara deltagit på digitala möten i Teams, börja själv att bjuda in! Det går lika bra att göra det från din kalender i Outlook som i Teams-klienten direkt, kalendrarna är synkroniserade. En fördel med att bjuda in till möten i kalendern i Teams i stället för i Outlook – är att möteslänken läggs med automatiskt i inbjudan.

Börja med att utmana er internkommunikation

Börja chatta istället för att mejla. En av fördelarna med att börja använda Teams till internkommunikationen är att slippa det stora inflödet av epost i inkorgen. Även för den information som ska nå ut till flera personer eller hela företaget är ”inlägg” i Teams en bra idé. Då kan man mer interaktivt visa att man tagit del av informationen som delas – samt ställa frågor där svaren blir synliga för alla medlemmar som är med i Teamet.

Tänk på hälsan

Slå endast på notiser i de Team och kanaler du behöver ha koll på, för att inte tappa fokus under arbetsdagen. Gå igenom vilka Team och kanaler som det är viktigt för dig, i din roll, att följa och ta bort notiser på övriga – så kommer du garanterat känna dig betydligt mindre stressad.

/Rebecka

Relaterade stories