Rebeckas tre bästa tips för att komma igång med Teams

Ofta när jag ställer frågan ”Använder ni Teams idag?” till företag, svarar många på ungefär samma sätt: ”Ja, vi har kommit igång med att använda Teams, men endast till att delta på digitala möten”.

Här kommer mina tre bästa tips för att komma igång och nyttja fler av funktionerna i Teams.

Skapa digitala möten och börja bjuda in

Om du hittills bara deltagit på digitala möten i Teams, börja själv att bjuda in! Det går lika bra att göra det från din kalender i Outlook som i Teams-klienten direkt, kalendrarna är synkroniserade. En fördel med att bjuda in till möten i kalendern i Teams i stället för i Outlook – är att möteslänken läggs med automatiskt i inbjudan.

Börja med att utmana er internkommunikation

Börja chatta istället för att mejla. En av fördelarna med att börja använda Teams till internkommunikationen är att slippa det stora inflödet av epost i inkorgen. Även för den information som ska nå ut till flera personer eller hela företaget är ”inlägg” i Teams en bra idé. Då kan man mer interaktivt visa att man tagit del av informationen som delas – samt ställa frågor där svaren blir synliga för alla medlemmar som är med i Teamet.

Tänk på hälsan

Slå endast på notiser i de Team och kanaler du behöver ha koll på, för att inte tappa fokus under arbetsdagen. Gå igenom vilka Team och kanaler som det är viktigt för dig, i din roll, att följa och ta bort notiser på övriga – så kommer du garanterat känna dig betydligt mindre stressad.

/Rebecka

Dela på facebook
Dela på linkedin
Dela på twitter
Dela på pinterest
Dela på email

Relaterade stories

Denna webbplats använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Läs Integritetspolicyn.