Infrastruktur TriaTech IT AB

Infrastruktur

Allt IT-baserat som du använder i vardagen, från din dator till backup, drift, servrar och nätvkerk. Vi kan fungera som er IT-avdelning eller ha rollen som ett kompetent bollblank för att ni ska ha en väl fungerande infrastruktur.

Vi är Microsoft Solution Partner och jobbar engagerat för att förenkla och effektivisera verksamheten och arbetsvardagen för alla medarbetare. Om ni inte redan har en IT-avdelning kan vi fungera som en. Vi kan också finnas som ett kompetensstöd till en redan befintlig IT-funktion hos er.

Med betoning på tillsammans, föreslår och implementerar vi lösningar som lever upp till de krav och behov ni har. Självklart kompletterar vi med förslag som vi ser kan förbättra ytterligare, om det skulle visa sig behövas.

En dator är ofta grunden i en välfungerade arbetsplats och vi förstår verkligen vikten av detta. Vi är noga med att ta reda på behovet och användningsområdet innan vi föreslår datormodell som möter upp dina krav. Vi är fenor på att hjälpa till med uppstart och installation av nya datorer. I takt med att tekniken utvecklas kan vi till och med utföra grundkonfigurationen utan att lägga så mycket som ett finger på datorn vid uppstarten, då datorn skickas direkt till slutanvändaren och installeras vid första inloggningen. Det kallas för zero-touch deployment. Förutom att det effektiviserar leveransen av er nya dator innebär det också minskade transporter, vilket ju är toppen för vår miljö.  

Vi erbjuder:

  • Köpa dator, färdig att använda vid leverans.
  • Hyra dator.
  • Återtag och återvinning av din gamla dator.
  • Uppdateringar, löpande
  • Övervakning
  • Underhåll
  • Konfiguration

Vi specialiserar oss på att leverera skräddarsydda lösningar för serverinfrastruktur till våra kunder. Med ett stort fokus på att lyssna och förstå behovet i verksamheten, erbjuder vi optimerade och effektiva IT-lösningar. När det kommer till serverinfrastruktur har vi en omfattande portfölj av tjänster både för lokala och molnbaserade miljöer.  

  • För er som föredrar att ha servrar på plats i egna lokaler, har vi professionell rådgivning och hjälp med att bygga och underhålla en robust serverinfrastruktur. Vårt grymma team inom drift och övervakning är både trevliga och erfarna, och kommer hjälpa till att optimera och säkerställa stabiliteten hos den lokala servermiljön.
  • För er som föredrar att dra nytta av molnbaserade lösningar, erbjuder vi även skräddarsydda molninfrastrukturtjänster. Genom att dra nytta av den senaste tekniken och de bästa praxisen inom molnhantering, hjälper vi nu allt fler företag att migrera till molnet, bygga skalbara och flexibla lösningar och optimera driftsäkerheten.

Oavsett om det handlar om lokal serverinfrastruktur eller molnbaserade lösningar, erbjuder vi tjänster kring backup och övervakning av er miljö. Vi brinner för att erbjuda högsta möjliga kvalitet, maximerad drift och hjälpsam support.  

Vi erbjuder server, inklusive:

  • Övervakning
  • Underhåll
  • Konfiguration

TriaTech’s tjänst för trådlöst nätverk inkluderas hårdvara (accesspunkter) samt konfiguration, övervakning, portal för hantering av gästnät, utbytesenheter om något skulle gå sönder, uppdatering av enheter och support. Utöver det trådlösa hjälper vi även till med brandväggar och switchar.  

Hur hög kvalitén på ljud och bild är, samt enkelheten och användarvänligheten i att visa presentationer, spela upp video och dela skärmar med varandra kan faktiskt vara avgörande för hur effektiva möten blir.  

TriaTech förespråkar enkelhet och användarvänlighet i alla lägen. Vem har egentligen tid att krångla? Varken med dåligt ljud, dålig bild eller snubbla över sladdar.   Vi har under lång tid undersökt, testat och utvärderat olika system för konferensrum och nu funnit en tillverkare som verkligen möter upp till de högt ställda kraven från oss och våra kunder.   

En av fördelarna med dessa nya system är att varje konferenssystem, som kallas för Teams Room, är att de får en egen mailadress. Denna lägger du till i mötesinbjudan när du bokar ett teamsmöte, när mötet är bokat får du tillbaka en bekräftelse av konferenssystemet att rummet är bokat. När du sedan ska starta mötet är det endast EN knapptryckning för att starta upp alla olika delar så som skärmar, kamera, högtalare och mikrofon. Ljuvligt!  

En dator innehåller inte särskilt mycket användbart när den är ”nyfödd”. Men så snart vi fyllt den med allt vi vill använda, det vill säga, program, appar och operativsystem är vi good to go. Det finns mängder av mjukvaror som möjliggör det vi önskar använda vår dator till och tillskillnad från dåtidens installation via exempelvis cd-skiva, hämtas mjukvaror idag direkt från nätet. En påminnelse i sammanhanget – var noga med att uppdatera dina mjukvaror, framför att för den digitala säkerhetens skull. 

Är det något som ligger oss extra varmt om hjärtat är det Microsoft 365.  Redan när Microsoft lanserade Office 365 i Sverige (2011) så var vi en av tre lanseringspartners för hela Sverige. Med det sagt, vi insåg snabbt att se att detta skulle bli en gamechanger och snacka om att vi hade rätt.   

Idag hjälper vi företag migrera till Microsoft och sätter upp miljöer enligt vår 30 sidor (!) långa instruktion för att nå upp till vår baseline för säkerhet och produktivitet. Vi är måna om att de företag vi hjälper ska dra maximal nytta av sin investering och försöker hjälpa våra kunder utvecklas i takt med att behoven och vår omvärld förändras.   

Förutom att vi kan guida till rätt licenser, rekommendera och ratta inställningar i Microsoft-miljön – så håller vi också utbildningar inom Microsoft 365. Vi är en Microsoft Solution Partner, som är en bekräftande stämpel för vår kompetens och vår ambition är att förenkla för såväl verksamheten som individen.  

Viktig information på en dator försvinner om enheten försvinner. Det förekommer dessutom ”olyckor” som exempelvis oavsiktlig radering av innehåll eller att datorn helt enkelt brakar samman. Med backup följer man grundregeln att aldrig ha data lagrat på bara ett ställe. Ytterligare en viktig grundregel är att backup-funktionen ska vara automatisk, vi har ju en förmåga att glömma eller skjuta upp till imorgon. 

Vi är Microsoft-partner och kan guida och sälja rätt licenser som möter behoven inom Microsoft 365. Utöver det är vi också återförsäljare för Panda, Adobe, Veeam och Avepoint. För att nämna några. 

Våra utvecklare och seniora konsulter bidrar till både verksamhetsutveckling och teknisk utveckling genom att säkerställa att er verksamhet har de lösningar som gagnar er mest. Genom att initialt och över tid identifiera svaga punkter, föreslå potentiella förbättringar och värna om övergripande systemkompabilitet, kan ni försäkra er om att er IT-miljö är optimal för verksamhet och anställda. 

Oavsett om vi pratar om ett backupsystem i molnet eller lokalt, så är säkerhetskopiering av data en av de viktigaste frågorna du måste ta ställning till. Vi anser att molnbaserad säkerhetskopiering ofta är den mest tillförlitliga lösningen men alternativet är även lokal backup. Den lokala lösningen kan lämpa sig för stora mängder data som snabbt behöver återställas. Informationen lagras oftast på en lokal lagringsenhet, som LTO-band, NAS eller lokal USB HDD. 

Oavsett vilken backuplösning ni har är det viktigt att också se att det inte uppstår några fel i den dagliga backupkörningen. Vanliga fel som kan uppstå över tid är tex, trasigt band/bandstation/USB HDD/NAS/nätverks fel m.m. Instabilitet i operativsystemet pga. Windows uppdateringar eller tjänster kan också vara orsak till att backupkörningen misslyckas.  

De flesta backuplösningar kan rapportera status på backupkörningar via e-post eller liknande. TriaTech kan då sköta denna analys/övervakning åt er dagligen måndag-fredag helgfri vardag. Om fel uppstår meddelar vi er detta. Ni kan sedan ta ställning till om ni vill åtgärda felet själv eller om TriaTech skall hjälpa er med att åtgärda felet enligt ramavtal. Naturligtvis kan vi om så önskas även åtgärda eventuella fel automatiskt. 

Alla servrar & klienter behöver underhållas i någon form, oavsett om de är virtuella eller fysiska. Till alla mjukvaruplattformar släpps det uppdateringar/patchar som behöver installeras. Vissa kan vara av kritisk karaktär, till exempel säkerhetsuppdateringar och andra kan vara enklare buggfixar. TriaTech hjälper ert företag att hålla ordning på uppdateringar och applicerar dessa under regelbundna intervaller. 

Tekniker på plats eller fjärrstyrning via distans? Alla kunder har olika behov & förutsättningar, vi skräddarsyr ett upplägg för just ert förtags behov & tar fram en lösning som passar just er verksamhet bäst. 

TriaTech supportväxel kan naturligtvis ta emot samtal av akut karaktär, men återkommande besök & uppstyrning kan minska era it-supportkostnader i längden. Detta fås genom kontinuerligt underhåll av IT plattformen & att samla ihop mindre akuta ärenden till ett & samma supporttillfälle. 

Genom att hantera installation och anpassning av programvara, nätverkskomponenter och säkerhetsinställningar, skapar TriaTech en smidig och effektiv IT-miljö. De säkerställer också att allt fungerar i harmoni och följer bästa praxis. Det innebär att företaget kan undvika fallgropar och optimera prestanda. Eftersom IT-landskapet är dynamiskt, kan TriaTech fortsätta att stödja med uppdateringar och justeringar över tid för att hålla allt i toppform. 

TriaTech kan vara en viktig partner när ett företag behöver förstå hur man kan förbättra sin IT-miljö. Genom att lyssna på företagets mål och utmaningar, analysera befintliga system och identifiera risker, hjälper IT-teamet till med en noggrann behovsanalys. 

Denna analys ger företaget en tydlig bild av vad som behövs för att möta dagens och framtidens krav. Genom att rekommendera bästa praxis, skalbara lösningar och säkerhetsåtgärder skapar TriaTech en plan som stödjer företagets tillväxt och framgång. 

Att samla stöd från intressenter och företagsledning är också en viktig del av processen. Genom en effektiv behovsanalys kan företaget fatta välgrundade beslut, investera smart och bygga en stark grund för sin IT-strategi. Det handlar om att skapa en skräddarsydd plan för att nå sina mål på ett smart och kostnadseffektivt sätt. 

En effektiv IT-drift innebär att se till att alla system och programvara är uppdaterade och fungerar som de ska. TriaTech kan hantera rutinmässiga underhållsuppgifter, hantera teknisk support för anställda och säkerställa att allt fungerar enligt bästa praxis. 

Det här hjälper företaget att undvika tekniska problem och minska potentiell mertid, vilket är avgörande för att bibehålla produktivitet och kontinuitet. Genom att outsourca IT-driften till TriaTech, kan företaget fokusera på sina kärnverksamheter med förtroendet att deras IT-miljö är i säkra och kompetenta händer. 

Genom att hantera dagliga operativa uppgifter som systemövervakning, programvaruuppdateringar och användarsupport, frigör IT-teamet intern personal att fokusera på kärnverksamheten. 
Sammanfattningsvis hjälper ett erfaret It-företag företaget att hålla sin IT-miljö i toppskick genom daglig övervakning, optimering och support. Det frigör företagets resurser och ger trygghet i att deras tekniska infrastruktur är i goda händer.