Superhjälte eller IT-konsult? Eller kanske både och?!

Ibland händer det som inte får hända.

Alltför ofta råkar företag ut för är intrång och attacker i deras IT-miljö. Många attacker börjar genom ett e-postmeddelande eller ett kapat lösenord.

I de värsta fallen krypteras filer, programvara installeras, backuper förstörs och miljöer låses ned. Cyberattacker av det här slaget sker mer eller mindre dagligen och det som rapporteras av media är tyvärr bara toppen av ett isberg. Det kan vara alltifrån tonåringar som vill spela företag ett spratt till organiserad brottslighet som gör det här professionellt.

Exempel ur verkligheten

Under våren blev vi kontaktade av ett företag som befann sig i kris och sökte efter en kompetent och kunnig IT-partner, som kunde erbjuda snabb hjälp med ett affärskritiskt läge. De hade stora problem med sin server och under två veckors tid inte haft möjlighet att skapa fakturor i sitt affärssystem och läget började bli kritiskt.

Efter samtal med det drabbade företaget och genomgång av IT-miljön så förstod vi att servern vid två olika tillfällen återställts från backup eftersom filerna blivit krypterade. Filerna fungerade tillfälligt efter återställning, men vi upptäckte snart att det fanns programvara på servern som inte hörde hemma där.

Alarmerande upptäckt

Servern var alltså hackad, det hade öppnats upp för kommunikation och inget fungerade som det skulle. Ett beslut togs tillsammans med det drabbade företaget att vi skulle sätta upp en helt ny central servermiljö i Azure. Filer och databas för ekonomisystemet återställdes till den nya miljön och kunden kunde äntligen börja fakturera igen efter ett långt uppehåll! Vår grymma IT-konsult Marko stod för veckans superhjälte-insats!

/Rebecka

Relaterade stories